پیمایش گروه‌بندی‌ها پیمایش گروه‌بندی‌ها

آخرین مطالب آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب پربیننده ترین مطالب

پرامتیازترین مطالب پرامتیازترین مطالب

وبلاگ وبلاگ

بازگشت

وجدان کاری از نوع بانکی

برتو باد درستی وصداقت درتمام کارها وامور محوله زیرا این موجب نجات توخواهدشد.(حضرت علی "ع")

این حدیث کدام خصوصیت یک انسان را به ذهن شما متبادر می کند.
انسانی که وقتی چشمانش در این زمانه ، بالا رفتن روزانه کرایه تاکسی به خاطر افزایش قیمت دلار ، بالارفتن قیمت خوراک و پوشاک و  تمام شدن حقوق چند روز اول ماه و برداشتن ۵۰۰۰ تومان ته حساب را می بیند، حس می کند نباید از دیگران عقب بیفتد پس اگر با غیبت کردن از همکارش و نزدیک شدن به رییس بالاتر و شاید هم  ارتباط با مشتری پولدار و سوء استفاده از مشتری بی سواد و سرتان را درد نیاورم با انواع راه های جدید افزایش درآمد، می تواند از فرصت ها استفاده کند تا شاید خرجش با دخلش بخواند ؛ در این زمان ناگهان در عمق وجودش احساس می کند شاید نباید او هم مثل دیگرانی که می بیند باشد.

این جرقه ای که در عمق وجود زده می شود،  آن هم وقتی که هنوز صفحه سفید درونی مان سیاه سیاه نشده است ، همان چیزی است که حضرت علی فرموده اند و در زمانه ما وجدان کاری گفته می شود.
وجدان کاری مقوله ای است که در نظام مدیریتی به آن پرداخته شده و نظریه پردازان مدیریت آن را به اشکال زیر بیان کرده اند .
بد نیست که حتی کسانی هم که مدیریت می دانند و باید جلو آنها درس پس داد مروری به دانش خود داشته باشند.
۱ - وجدان‌کارى عاملی است که موجب می‌شود فرد صرف‌نظر از هر گونه تشویق یا تنبیهی کارش را به بهترین صورت ممکن انجام دهد
۱ - وجدان کاری همان انگیزه درونی و نیروی کنترل داخلی که فرد را برای انجام کاری برمی انگیزد.
۲ - وجدان کاری عبارت است از استعدادی که به تشخیص نیک و بد پرداخته و برای امور ارزش قائل است، نیک و بد را از هم فرق گذاشته و برای ما نوعی الزام عملی ایجاد می کند.

اکنون باید دید در سازمان های دولتی علی الخصوص بانک ها وجدان کاری چگونه تعریف می شود.
احتمالا نظریه پردازان در این مقوله تفاوتی بین بانک ها و سایر سازمان ها نمی دانند، اما بانکی ها وجدان کاری را معادله ای می دانند که یک سر آن کار و فعالیت و سر دیگر مجهول است .
صف طویل مشتریان ، برخورد با مشتری هایی که توقعات به جا و نابجا دارند ،  وفور بخشنامه های صادر شده از ستاد و لزوم به روز بودن مداوم اطلاعات بانکی ، مجبور به اضافه کار ماندن در یک سر این معادله قرار دارد و  سر دیگر آن ....
ولی وقتی به مفهوم وجدان کاری دقت کنیم اصل وجدان کاری بر معنویات و رضایت از خود مفهوم درستی پیدا می کند .
 درست است که انگیزه های مادی از جمله :
ـ کار بر اساس علاقه و توانایی
ـ تعیین حقوق و مزایا بر اساس سختی و حساسیت کار .
ـ ارزیابی عملکرد .
ـ ایجاد فرصت و امکان لازم برای ترفیع.
ـ در نظر گرفتن تشویق و تنبیه براساس کار نه رابطه.
ـ شرکت داده شدن در تصمیم گیری های سازمانی.
- داشتن حدودی از اختیار.
ـ تقسیم کار درست.
ـ انتصاب مدیران شایسته.
ـ شرکت در دوره های آموزشی کاربردی

وجدان کاری را تقویت کرده و کارکنانی که این حس در آنان بیدار است در کنار عوامل فوق کارکنانی ایده آل خواهند شد و سازمان را فراتر از هدف های تعیین شده پیش می برند، اما مقاطعی پیش می آید که در سازمان امکان ایجاد عوامل مادی برانگیزاننده وجود ندارد و درست در همین مقطع است که افراد با وجدان کاری ، سازمان خود را از فروپاشی و انحلال نجات می دهند و این همان حس درونی است که باید در کارمند وجود داشته باشد تا بتواند سازمانی را که با امید وارد آن شده است و بهترین زمان از روزهای زندگی خود را در آن صرف می کند به سوی پیشرفت و ارتقا ببرد و بدون توجه به عکس العمل و رفتار دیگران و نبودن هر نیروی نظارتی و کنترلی ، به نوبه خود عملکردش را ارزیابی کرده و از خود رضایت داشته باشد.

 

قبلی
ديدگاه ها
بازتاب URL :

هنوز نظری درج نشده است. درج اولین نظر